söndag 30 oktober 2011

Sommartider hejhej....hejdå....


Ja nu är det slut på sommartiden....klockan tre blir klockan två...undrar om älgarna har koll på det ... att det blir vintertid....just i natt ??Dessa älgar fick vi syn på i torsdagskväll,på väg till fotokursen...så det var bara att stanna och försöka att fånga dem på bild...fotomässigt ingen höjdare,men roligt ändå...


Gick runt med kameran i det råkalla vädret och fotade lite...på fotokursen fick vi i uppgift att fota i M manuellt läge och utan AF alltså autofokus....så skulle vi även tänka på kompositionen av bilden....inte sätta fokus mitt i bilden utan på en annan plats.... ja det blev mycket på en gång ...men dessa kort blev lite blandat AF i bland och vissa bilder med MF...

Känner kanske att det är bra att utnyttja AF och få bättre skärpa men läxan skall göras... försöka duger och det del bilder blev väl hyfsade...skulle haft en snabbare slutartid men så här blev bilderna idag och jag är ändå ganska nöjd...


Visst är det vackert med vatten...jag har alltid älskat vatten och tycker att det känns nästan livsnödvändigt att ha vatten nära... har oftast bott nära vatten...vid de tillfällen som jag inte gjort det ,ja då har jag kännt av det...som en sorg nästan....kanske beror det på att jag är en Kräfta...alltså född i Kräftans tecken...



Härlig vy...tänk er gillade kycklingfileer och gott att dricka och värme....




En vacker bäck som flyter förbi gården....





Det vatten som vi har här är två dammar ....denna är störst och där har vi kräftor...jättegoda.... det otroliga ljuset och träden som speglar sig i vattenytan är en det av livet här och det betyder såååå mycket.... det är ofta dammarna får vara motiv på mina bilder men jag tröttnar aldrig på det... att se dess skiftningar i årstider och ljus är nästan magiskt....




Här är ytterligare en bild på dammen och den lilla ön....ser ni, till vänster i bild,ringar i vattet? Troligen en karp som slår...
Så är det då dags att säga hejdå till sommartiden och ställa in sig på vintertid.... visst låter det lite trist och mörkt... men det är bara att hänga med...göra det bästa av situationen.....gilla läget... och visst har vintern sin tjusning..... när snön kommer och det blir lite ljusare ute...alla ljus i stugor och hus....alla sprakande kaminer...
Så får ni ha det gott därute...var rädda om er och varandra.....
Kram Maud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar